Mkb-winstvrijstelling uitgelegd in begrijpelijke taal.

Naast de zelfstandigenaftrek is er ook de mkb-winstvrijstelling. Veel ondernemers vinden dit ingewikkeld, maar het principe is simpel.

hoe-werkt-mkb-winst-vrijstelling-?

Wat is het?

De mkb-winstvrijstelling is een percentage van je winst dat je belastingvrij mag houden. In 2025 is dit 12,70% van je winst.

Hoe werkt het?

  1. Je berekent je winst.

  2. Je trekt ondernemersaftrek (zoals zelfstandigenaftrek) eraf.

  3. Over de winst die overblijft, krijg je 12,70% extra vrijstelling.

Voorbeeld

Stel: winst = € 40.000.

  • Zelfstandigenaftrek: – € 2.470 → € 37.530.

  • Mkb-winstvrijstelling 12.70% = € 4.766.

  • Belastbare winst = € 32.764.

Wie heeft er recht op?

Iedere ondernemer voor de inkomstenbelasting, ook als je niet voldoet aan het urencriterium.

Administratiekantoor De Wending kan voor jou exact uitrekenen hoeveel voordeel je hebt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.